Ambalaj ve Etiket Tasarımı

Ambalaj ve Etiket Tasarımı

Ambalaj Tasarım

Ambalaj, hem çok yönlü bir pazarlama aracıdır, hem de lojistik işlevinin ayrılmaz bir parçası…

Yapılan araştırmalarda, market alışverişlerinin %70’inde, satın alma kararının raflarda verildiğini göstermektedir. Raflarda yer alan ambalajlar da ürün fiyatı kadar satın alma kararında etkilidir. İyi tasarlanmış bir ambalajın kendi reklamını yaptığını ve sessizce ürünü sattığını düşünürsek, önemini daha iyi anlayabiliriz.

Ambalaj, etkili bir marka kimliğinin gelişmesinde kritik bir unsurdur. İyi bir ilk izlenim bırakmak ürünün performansı açısından çok değerlidir. Müşteriyle güçlü bir iletişim sağlamanın yanında nakliye, depolama, muhafaza ve yeniden kullanım gibi pek çok farklı işlevi de yerine getirir. Ambalajın görevini tamamladıktan sonrası için geri dönüşümünün planlanması da yaşam merkezli tasarım açısından büyük önem taşır.

 

Alışveriş sırasında birçok ürünle karşılaşan müşterilerin karar verme sürecini hızlandıran ambalaj, rakiplerden farklılaşmak ve satışı artırmak üzere etkili bir platformdur. Satın alma eyleminin rasyonel kararlarla gerçekleştiği düşünülse de aslında duygusal kararlar daha belirleyicidir. Birçok insan, duyguların satın alma üzerindeki etkisinin, özellikle dürtüsel satın alma davranışlarının bilinçli olarak farkında olmaz. Ambalaj tasarımcıları, satın alma sürecini yöneten bu duygusal bağı kurgulama rolünü üstlenirler.

 

Endüstriyel ürün tasarımı ve ambalaj tasarımı disiplinlerinden ortak faydalanarak ürüne artı değer katarız. İnovatif tasarımları kendi bünyemizde iki boyutlu ve üç boyutlu olarak oluşturup test ediyoruz. Fizibilite ve konsept tasarım aşamasından üretime kadar her bir projenin ayrı ayrı safhalarını üstlenerek hayata geçiriyoruz.

 

VIONE Sıvı Sabun Ambalajları
Vione Şampuan & Saç Kremi
 
Ecowell
 
 
 

Etiket Tasarımında Neler Olmalıdır?

Kaliteli etiket tasarımı yapılırken, etiket üzerinde bulunması gereken bazı önemli bilgiler vardır. Çünkü bazı sektörlerde etiket üzerinde yer alması şart olan bu bilgilerin bulunmaması tüketici davranışını olumsuz etkileyebilir. Nitelim ürünle karşılaştığı anda etikette gerçeği yansıtmayan veya eksik bilgi olması, tüketicileri alternatif ürünlere sevk ettiği için bu tür durumlar olumsuz karşılanır. Genel anlamda etiket tasarımında bir etiket üzerinde mutlaka yer almasına özen gösterilen bilgilerden bazıları şunlardır:

  • Ürünün adı
  • Üreticinin tam ismi
  • Üreticinin resmi adresi
  • Üretim izin tarihi ve numarası
  • Ürünün ne şekilde muhafaza edileceği
  • Ürünün nerelerde kullanılacağı bilgisi

Bunun yanı sıra gıda, temizlik ve elektronik ürünlerde etiket tasarımı konusunda farklı dizaynlar söz konusu olabilir. Günümüzde büyük bir rekabetin olduğu bu tür sektörlerde etiketlerin üzerinde daha farklı bilgilerin bulundurulması zorunlu tutulur. Örneğin Türk Gıda Kodeski gibi yönetmeliklerin isteği üzerine gıda ürünlerinde farklı bilgilere de zaman zaman yer verilebilir.

Etiket Tasarımı Nasıl Yapılır?

Profesyonel etiket tasarımı yapılışı konusunda her firmanın kendi marka imajına göre tercih edebileceği bir yöntem vardır. Basılacak etiketlerin genel kalitesi, materyal seçimi ve baskı makinelerinin özellikleri etiket tasarımı sürecini baştan sona değiştirebilir. Etiketlerin markanın müşterilerine hitap edecek şekilde tasarlanması sürecinde şu kriterlerin mutlaka  göz önünde bulundurulmasında fayda vardır:

  • Etiketin baskı kalitesi
  • Etiket için materyal seçimi
  • Etiketin renk seçimi
  • Baskı makinesinin kalitesi ve sahip olduğu teknolojik özellikleri

Bilindiği üzere baskı ve matbaa sektöründe bilgisayar ekranında gözüken çıktılar ile baskı sonuçları birbirini tutmayabilir. Baskılarda etiket tasarımı konusunda aynı kurumsal kimlik anlayışının sürmesi için bu renklerin birbirleri ile birebir uyumlu olmasına özen gösterilmelidir. Renklerin tutması için baskı makineleri ile birkaç kez deneme yapmak gerekebilir. Bu tür durumlarda deneyimli grafikerlerden ve baskı uzmanlarından destek alarak etiket tasarımı konusunda kusursuz sonuçlara ulaşmak oldukça basittir.

Etiket Tasarımında Bilgi Paylaşımı

Etiket tasarımında bilgiler, şirketin veya sektörün gerektirdiklerine göre değişiklik gösterebilir. En kaliteli etiket tasarımı sürecinde de etiket bilgilerinin eksik olmamasına mutlaka dikkat edilmelidir. Etikette yer alan önemli bilgilerin açık ve okunaklı olması son derece önemlidir. Bu yüzden etiket tasarımında bilgi paylaşımı aşamasında şunlara önem verilmelidir:

  • Ürünlere göre bazı bilgiler mutlaka etiket üzerinde yer almalıdır.
  • Şık tasarım ve sade görünüm dışında etiket tasarımının bilgilendirici şekilde yapılması gerekir.
  • Marka bilgileri, ürün bilgileri veya üretim yeri bilgileri eksiksiz olmalıdır.
  • Etiket üzerinde zorunlu olması gereken bilgiler asla atlanmamalıdır.

Piyasada etiket tasarımı için kullanabilecek programların doğru seçilmesi de bu bilgilerin eksiksiz biçimde etiket üzerinde yer almasında önemlidir. Süreçte etiket tasarımı yapılırken ilk çıkan baskılar her zaman örnek olarak kullanılmalı ve deneme baskıları yapılmalıdır. Böylelikle etiket tasarımı örnekleri kullanarak müşterilerin talepleri ve baskılara onay verip vermedikleri de rahatlıkla test edilmiş olur.

Etiket Tasarımında Paketleme Yöntemi

Etiket tasarımı yaparken paketleme süreçleri de mutlaka göz önünde bulundurulmalıdır. Çünkü ürün ambalajı etiketleme sürecinde işin başarılı şekilde sonuçlanmasında etkilidir. Ambalaj etiketleme sırasında ambalajın materyali etiketin yapıştırılması için kullanılacak yapıştırıcı ile uyumlu olmalıdır. Bu süreçte etiket tasarımı yapılırken şu tavsiyelere uyulması önemlidir:

  • Ambalajı etiketlerken uyumlu yapıştırıcı kullanılmalı
  • Etiketin materyali düzgün seçilmeli
  • Ambalajın biçimi, rengi ve etiketin bulunması gereken yerin konumunun seçilmesi
  • Ürün boyutu ve ürün şekli bilgileriyle uyumlu etiket tasarımı yapılması

Ambalajın tasarımına dikkat etmeden etiket tasarımı yapıldığı zaman bazı önemli bilgiler üst üste gelebilir veya buna benzer aksaklıklar çıkabilir. Bu nedenle boş ambalajlar üzerinden etiket tasarımı yapılması en faydalı sonuçlar verir. Bu sayede ürün ve ambalaj boyutları da mutlaka göz önünde bulundurularak sonuçlara ulaşılabilir.

Ürünün ilk olarak paketlendiği ambalaj dışında varsa ikinci bir kutuya konurken de etiket yüzünün görünür olmasına dikkat edilmelidir. Eğer etiketin ürün kutuya konulduğu zaman yanlış yerde konumlanması, ürünün satışlarına da olumsuz etki yaratabilir. Bu yüzden bütünleşik anlamda bir planlama yapılmalı ve etiket tasarımı konusunda en iyi konumun seçilmesine özen gösterilmelidir.

Etiket Tasarımında Marka Logosu Kullanımı

Kaliteli etiket tasarımı marka logosu için özel bir konumlandırma yapılabilir. Firmalar halihazırda kullandıkları bir marka logosuna sahipse, ürün etiket tasarımı yapılırken bu logo kullanılır. Logo dosyası vektörel bir şekilde hazırlandığı için ürünün mal ve paket boyutlarına bakılmaksızın bütün ambalajlarında etkili bir şekilde basılabilir. Etiket üzeri kullanılacak bütün görseller, mümkün olan en yükse çözünürlük seviyesinde hazırlanır. Böylelikle etiket tasarımı yapıldıktan sonra da kusursuz bir şekilde marka logosu gözüktüğü için herhangi bir satış sorunu ile karşılaşılmaz.

Etiket Tasarımında Okunabilirlik

Etiket tasarımında okunabilirlik unsuru da mutlaka tasarım ekibinin özen göstermesi gereken bir konudur. Genellikle bilgisayar programları kullanıldığında bu tür okunabilirlik sorunları göz ardı edilir. Çünkü bilgisayar ortamında etiket tasarımı yapıldığı zaman ilk çıktılarda ve ekranda yazılar son derece kusursuz bir şekilde okunur. Ancak kaliteli ve teknolojik baskı makineleri seçilmesine rağmen zaman zaman etiket tasarımından sonra baskıya geçildiğinde okunabilirlik seviyesinde ciddi anlamda düşüşler yaşanabilir.

Ürünün müşterilere satışında en önemli detaylarından biri de etiket tasarımının açık ve okunabilir olmasıdır. Mağaza raflarında ürünlerin rahatlıkla seçilip satın alınabilmesi için etiketin önemi devreye girer. Ürün adı ne kadar iyi seçilirse seçilsin, etiketi iyi ve ideal bir şekilde tasarlanmamışsa satış anında büyük problemler yaratabilir. Onunu için etiket tasarımı sürecinde okunabilirlik ayarlaması ve test baskıları yapılmalıdır.

Etiket Tasarımında Boşluk Ayarlaması

Etiket tasarımında beyaz boşluk, göz yormayacak şekilde ve okunabilir etiketler elde edebilmek için son derece önemlidir. Çünkü insan gözü bir şeyleri okumak istediğinde boşluk görme ihtiyacı duyar. Hiç boşluk bırakmadan bir yazı yazılamayacağı gibi etiketler üzerinde de gözün rahatlayabileceği seviyede bazı boşlukların olması son derece önemlidir.

Bu yüzden etiket tasarımında beyaz boşluk kullanımına da önem verilmelidir. Beyaz boşluklar, rengi tarif etmediği için gözün rahatlayabileceği ve dinlenebileceği bir boşluğu ifade eder. Profesyonel anlamda etiket tasarımı yapılırken tüm yazı formatına ve fontlarına dikkat edildiği gibi etiket üzerinde ideal boşluğun bırakılmasına da özen gösterilmelidir.